Sant Antoni de Portmany
De Viquipèdia
|
|||
Localització | |||
|
|||
Municipi de les Pitiüses | |||
Estat • Autonomia • Província • Consell insular |
Espanya Illes Balears Illes Balears Consell Insular d'Eivissa |
||
Gentilici | Santantonienc, santantonienca | ||
Llengua pròpia | Català | ||
Superfície | 126,64 km² | ||
Altitud | 31 m | ||
Població (2007) • Densitat |
19.889 hab. 157,05 hab/km² |
||
Coordenades | 38° 58′ 51″ N 1° 18′ 2″ E | ||
Sistema polític Entitats de població • Batlessa: |
4 Josep Sala Torres (PP; 2003) |
||
Patró/Patrons | Sant Antoni Abat |
Sant Antoni de Portmany és un municipi de l'illa d'Eivissa, situat a l'oest. Correspon a l'antic Quartó de Portmany, un dels quatre quartons en què es trobava dividida l'illa des del segle XIII. El mot Portmany (del llatí "portus magnus", 'port gran') fou adoptat pels àrabs com a Burt'uman, i conservat després pels conqueridors catalans. El gentilici és "santantonienc" per la vila, i "portmanyí" per al terme municipal. Altres gentilicis són: coroner a Santa Agnès, aubarquí o mateuer a Sant Mateu, rafaler a Sant Rafel.
Actualment és un dels nuclis turístics de l'illa d'Eivissa. Situat a 15 km de la capital (la ciutat d'Eivissa), compta amb un gran port natural, que permet el trànsit marítim de passatgers i mercaderies amb la península. L'església de Sant Antoni, fundada el 1385, fou utilitzada sovint com a fortalesa i torre de defensa. L'arxiu parroquial conté textos de gran valor documental, ja que s'ha mantingut en molt bones condicions.
Entitat de població | Habitants(2005) |
---|---|
Buscastell | 586 |
Sant Antoni de Portmany | 15.210 |
Sant Mateu d'Albarca | 358 |
Sant Rafel de sa Creu | 1.838 |
Santa Agnès de Corona | 374 |
Font: Ibae |
[edita] Enllaços externs
Portal I.Balears | Illes Balears – Eivissa i Formentera | ![]() |
Municipis: | Eivissa | Formentera | Sant Antoni de Portmany | Sant Joan de Labritja | Sant Josep de sa Talaia | Santa Eulària des Riu | |
Consells insulars: Mallorca | Menorca | Eivissa i Formentera |